برند بوک یا کتاب نام تجاری Brand Book

برند بوک یا کتاب نام تجاری عملا راهنمای برند است. بند بوک سندی است که هویت بصری یک سازمان حقیقی یا حقوقی را به همراه قوانین و مقررات و دستورالعمل‌هایی برای هر گونه ارتباط عمومی با جزئیات آن بیان می‌کند.

برند بوک یا راهنمای نام تجاری در حقیقت شناسنامه یا کتاب مقدس کسب و کار شماست. برند بوک سعی می کند نام تجاری برای استفاده رسمی از لوگو، نوع فونت و رنگ، تایپوگرافی و لحن، همراه با بیانیه ماموریت، موقعیت، هویت و ارزش های برند را تعیین نماید.

برند بوک سندی است که دستورالعمل‌های متمایز را برای حفظ هویت برند در تمام جنبه‌های کسب‌وکار تعیین می‌کند. از طراحان گرفته تا بازاریابان و تیم‌های فروش، یک کتاب نام تجاری به همسو کردن بخش‌های مختلف در برقراری ارتباط پیام‌های منسجم کمک می‌کند.

برند بوک یا راهنمای برند مهمترین هدفش، ثابت نگه داشتن تصویر برند برای عموم است. به عبارتی چارچوبی از ثبات و انسجام برای هویت شما ایجاد می کند. خوب است بدانید ثبات نام تجاری برای کسب و کار شما حیاتی است تا برند شما را به رسمیت بشناسند و وفاداری به برند را افزایش دهد. اگر می خواهید یک راهنمای برند (برند بوک) برای کسب و کارتان ایجاد کنید، لازم است موارد ذیل را بخاطر بسپارید:

    1. ماموریت و ارزش ها :

 بیشتر سازمان ها مأموریت و ارزش های اصلی خود را به عنوان بخشی از راهنمای برند خود در نظر می گیرند. گنجاندن این بیانیه، خوانندگان جدید را با داستان برند شما آشنا می کند و به انعکاس ماموریت شما در انتخاب های طراحی مشخص شده در راهنما کمک می کند. شما لازم است در بیانیه ماموریت خویش نخست هدف شرکت شما، سپس دلیل وجود آن و بعد  تفاوتی که تلاش می کند در جهان ایجاد کند را بوضوح بیان نمایید.

    1. آرم یا لوگو:

آرم یا لوگوی شرکت خود را در راهنمای برند قرار دهید. الزامات فاصله و تراز را در راهنمای برند خود لحاظ کنید.

    1. پالت رنگ :

هر برندی باید مجموعه کوچکی از رنگ های برند داشته باشد که هنگام ایجاد هویت بصری از آنها استفاده می کند. در حالت ایده‌آل، زمانی که طرح رنگ را در کتاب نام تجاری خود وارد می‌کنید، کدهای هگز، اعداد RGB، جزئیات CMYK یا نام‌های پنتون را فهرست کنید تا مطمئن شوید پیدا کردن آنها آسان است. همچنین ایده خوبی است که رنگ ها را به پالت های خاص تقسیم کنید. به عنوان مثال، راهنمای برند می‌تواند استفاده از رنگ‌های اصلی را در همه مواد و رنگ‌های ثانویه را به عنوان لهجه دیکته کند.

    1. حروف چاپی :

بسیاری از برند بوک ها یا راهنماهای برند شامل فهرستی از سبک‌های فونت و خانواده‌هایی هستند که برند استفاده می‌کند، از جمله دستورالعمل‌های سبک مفید، مانند اندازه و فاصله ایده‌آل. چیدمان تایپوگرافی خود، حدس و گمان را برای طراحان حذف می کند، و تضمین می کند که همه ارتباطات شما ثابت و تمیز به نظر می رسد.

    1. شخصیت برند یا تصویرسازی :

آیا شرکت شما از شخصیت (کارکتر) یا صورت خاصی استفاده می‌کند که با لحن برند مطابقت دارد، یا انواع خاصی از عکاسی وجود دارد که شما ترجیح می‌دهید؟ بخشی را در دستورالعمل های برند خود در مورد تصاویر بگنجانید – از چه چیزی استفاده کنید و چه چیزی را از آن اجتناب کنید – تا مطمئن شوید که تمام تصاویری که طراحان گرافیک شما استفاده می کنند یکدست و مطابق با برند هستند.

    1. لحن صدا :

 هنگام ساخت راهنمای برند خود، لحن هویت بصری سازمان و کپی آن را درج کنید. برای لحن بصری، مطمئن شوید که طراحی راهنمای برند با لحن بصری شرکت شما مطابقت دارد. اگر یک شرکت تجارت الکترونیک عجیب و غریب هستید، راهنمای برند را با تصاویری که با هویت شما مطابقت دارد طراحی کنید. برای صدای برند، لحن صدای پیام رسانی ایده آل خود را در چند کلمه تعریف کنید (آیا برند شما دوستانه است؟ علمی؟ طنز؟). مثال‌هایی از ارتباطاتی که فکر می‌کنید کاملاً با لحن دلخواه شما مطابقت دارند را وارد کنید.

چنانچه برای کسب و کار خود نیاز به تهیه و ترسیم نقشه راه و بیزینس مدل دارید، یا در مرحله تعیین نام تجاری و برندبوک هستید، لطفا هم اکنون با ما تماس بگیرید.

با تشکر

ارمیا شهلایی

نمونه برند بوک