هوالرزاق

نورومارکتینگ در تبلیغات (بخش هفتم)

نورو مارکتینگ در تبلیغات کاربرد بسیار زیادی دارد. نورو مارکتینگ در تبلیغات سبب بهره وری بالا و افزایش رشد فروش محصول یا خدمات می شود.

در نوشتار قبل نگاهی کوتاهی به تصمیم گیری در شرایط عدم قطعیت و نوروآناتومی تصمیم گیری پرداختیم و در این نوشتار به بررسی ارتباط بین تصمیم گیری و نورومارکتینگ خواهیم پرداخت. موضوعی که سبب آشنایی بیشتر ما در تاثیر نورومارکتینگ در تبلیغات و در نهایت تصمیم و انتخاب مشتری هدف منجر می شود.

شرکت ها و بازاریاب ها همیشه با این چالش مواجه هستند که بفهمند چرا مردم یک برند را انتخاب می‌کنند و یا با چه معیارهایی دست به انتخاب یک محصول می زنند؟

سه روش کلی برای تجزیه و تحلیل تصمیم خرید مشتری وجود دارد:

1.  مدل اقتصادی

این مدل مبتنی بر دیدگاه‌های ایده آلیستی است و کاربرد محدودی دارد از این دیدگاه به تصمیم های خرید به گونه‌ای نگریسته می‌شود که مشتری باید حداقل استفاده را بکنند مدل اقتصادی مبتنی بر نظریه بازی و تئوری مشتری است.

2.  مدل پردازش های روانی و شناختی 

مثال بارز این نوع پردازش،  انگیزه است که نیازمند بررسی و شناخت بیشتر است.  شناخت گرایان کیفی نگر هستند و با کیفیت بیشتر از کمیت اهمیت می‌دهند این مدل بر اساس عوامل اجتماعی مانند فرهنگ و خانواده بنا شده است.

3.  مدل رفتار مشتری

یک مدل کاربردی است و در امور تجاری و اقتصاد به وسیله بازرگانان و فروشندگان استفاده می شود.این عرصه در حوزه نورومارکتینگ قابل مطالعه و بررسی است.

تفاوت سبک های سنتی و مدرن در شیوه تصمیم‌گیری مشهود است. در تصمیم گیری های بزرگ شبکه های اقتصادی، تجاری و حتی در تصمیم‌گیری های کوچک فردی، اولین گام شناخت سبک های تصمیم گیری مشتریان و خریداران است.

رفتار مشتری به فرایند و عمل افراد در خرید و استفاده از محصولات و خدمات میگویند. به عبارتی مردم خرید می کنند و نیازمندی های خود را فراهم می کنند تا احساس رضایت نسبی داشته باشند.  آنها انگیزه های خرید انگیزه های گوناگونی دارد گاهی در حالت هیجانی و گاهی با انگیزه منطقی قانع به خرید می‌شوند.  عوامل گوناگونی به طور ویژه رفتار مشتری را تحت تاثیر قرار می دهند که از آن جمله عوامل موقعیتی، روانی و اجتماعی هستند.

سبک های تصمیم گیری مشتریان

سبک تصمیم گیری مشتریان به جهت یابی های روانی اشاره دارد که توصیه می کند چطور یک مشتری دست به انتخاب می زند.

معیارهای گزینش توسط مشتری می تواند پایه در شخصیت مشتری داشته باشد.

تحقیقات در حوزه سبک شخصیتی مشتری ها در سه رویکرد اصلی طبقه بندی می شوند:

1.  رویکرد سایکو گرافیک-  سبک زندگی

2.   رویکرد نوع مشتری

3.  رویکرد ویژگی ها و شخصیت مشتری

مطالعات نشان می‌دهد از میان این سه رویکرد، ویژگی های شخصیتی مشتری، قویترین رویکرد با تمرکز بر جهت‌گیری روانی مشتری در تصمیم‌گیری است.

نورومارکتینگ در تبلیغات و تصمیم گیری مشتری

جدول انواع سبک های شخصیتی مشتریان 

ویژگی های سبک انواع مشتری مشتریانی هستند که
مشتریان ایده آل گرا

مشتریانی که آگاهی زیادی نسبت به خرید خود دارند

محصولاتی با بهترین کیفیت را جست و جو می کنن و همیشه به دنبال بالاترین استانداردها هستند و با بیشترین انتظارها از اجناس خریداری شده، همواره دغدغه کیفیت و کارکرد محصول را دارند
مشتریان برندگرا علایقشان به سمت کالاهایی با برندهای جهانی، گران و مشهور است. احساس می کنند قیمت مساوی کیفیت است
مشتریان نوجو بسیار علاقه مند به مدها و سبک های روز هستند. همیشه مطلوب ترین شرایط برای آن ها جستجوی مدل های جدید و خریداری جدیدترین ها به شمار می آید
مشتریان لذت گرا فقط برای تفریح خرید می کنند
مشتریان قیمت گرا: تنها به ارزش مالی کالاها بها می دهند نه سبک شخصیتی که آن کالا را تداعی می کند همیشه اول به دنبال قیمت هر چیزی هستند و اعتقاد دارند که کالاها و خدمات باید به اندازه مبلغی که هزینه می کنند ارزشمند باشد

در نوشتار آینده به سطوح درگیری در فرآیند تصمیم گیری خرید خواهیم پرداخت.

با ما همراه باشید